torstai 21. helmikuuta 2013

Ticketless travel is a social evil!

Terveisia Sriragnapattnasta, Mysoren naapurista Karnatakan osavaltiosta. Tein tanne parin paivan retken Bangaloresta. En ole Mumbaista lahdettyani paassyt nettiin ja nytkin olen vain hetken huonojen yhteyksien paassa, joten tama olkoon lyhyt kirjoitus (ainakin yritan...)

23 tunnin junamatka Mumbaista Bangaloreen meni hyvin, vaikka asema, josta juna puoli yhdentoista aikaan la-iltana lahti, oli aika pelottava. Mutta tylsaa se junassa istuminen niin pitkaan oli. Ihmettelin etukateen vahan sita, etta miten matka voi kestaa niin kauan, kun vaikka Mumbaista Bangaloreen on matkaa, niin ei kai se niin pitka sentaan ole. Mutta akkia siita niin pitka tulee, kun juna pysahtelee pitkiksi ajoiksi koko ajan pitkin matkaa. Ymmarran toki, etta on hyva olla jaloittelutaukoja, jolloin matkustajat paasevat ulos junasta, mutta kylla se taukojen maara tuntui aika liioittelulta..

Saavuin lopulta perille, mutta onnistuin toki jaamaan junasta vaaralla asemalla, onneksi oltiin kuitenkin Bangaloressa, joten SCI aktiviit, joiden luona majoitun, tulivat vain vahan kauempaa hakemaan minua. Todellakin, minulta on kyselty, etta keita kaikki mainitsemani ihmiset ovat... Se, mika heilla lahes kaikilla on yhteista, ovat he SCI aktiiveja (SCI on KVT:n kansainvalinen kattojarjesto), joiden luona taalla kiertelen. Tasta ei alun perin pitanyt tulla mikaan SCI matka, mutta niin siita vaan nayttaa sellainen muodostuvan.. Bangaloressa majoitun Ganeshan ja Bharatin luona, jotka ovat molemmat SCI aktiiveja jo vuosikymmenten ajan..

Ekana paivana Bangaloressa kavin Bharatin kanssa vahan asioilla ja ostoksilla, en tehnyt juuri muuta. Seuraavana yona vahan sairastelin (ei mitaan vakavaa) joten seuraavan paivan lepailin ja tylsistyin niin, etta paa meinasi rajahtaa. Eilen (ke) sitten lahdin retkeilemaan tanne Srirangapattnaan. Tarkoitukseni oli tehda parin paivan turistimatka Mysoreen ja majoittua jossain paikallisessa hotellissa... Mutta kun kerroin taman Ganeshille, tama vain totesi, "odota hetki" ja soitti jonkun puhelun. Sen paatteeksi han kertoi jarkanneensa minulle majoituksen ja pyytanyt ystavaansa jopa jarkkaamaan minulle kunnolla ohjelmaa.. Mitapa siina muuta kun totesin, etta mmmm... kiitos! Niin minulla oli taas kaikki jarkattyna.

Paitsi junamatka... Joka on sellainen ehka kolmen tunnin matka. Minun piti tulla suoraan Srirangapattnaan... Kuulemma junat Mysoreen kulkevat 1 1/2 tunnin valein (Srirangapattna on siina matkan varrella) ja olin juuri missannut edellisen. Niinpa odottelin sen 1 1/2 tuntia seuraavaa junaa, kuunnellen kuulutuksia, joita tulee asemalla ihan solkenaan. Mukaanluettuna tuo otsikkona oleva teksti.. No, junan jota luulin odottavani piti tulla yhdelta, mutta kun ei sellaista koskaan saapunut, menin luukulta kyselemaan, ja sain kuulla, etta seuraava taalla pysahtyva juna lahtee vasta puoli viidelta. Onneksi sain vaihdettua lipun Mysoreen ja sinne lahtikin seuraava juna melkein saman tien. Saavuttuani perille, soitin Ganeshin antamaan numeroon ja sain kuulla tyypin olevan sopivasti Mysoressa. Sain kyydin majapaikkaani, joka huomiseen asti on Fort View Resort. Vasta pe-la valiseksi yoksi menen hanen kotiinsa, ja la palaan Bangaloreen. Itse asiassa on ihanaa olla valilla hotellissa, jossa on taysin omassa rauhassa.

Paitsi silta osin, etta minulle on kylla jarkatty taas taysi ohjelma. Tanaan kaytiin Srirangapattnan kaikki historialliset paikat (ja niita riittaa) ennen lounasta ja sitten lounaan jalkeen viela Mysoreen, Mysoren palatsiin. Se oli tosi hieno paikka. Sielta sitten kirjakaupan kautta tanne nettikahvilaan.

En ole taysin paassyt selville, mika isantani taalla Srirangapattnassa oikein on miehiaan, mutta joku tarkea poliitikko, asianajaja ja hotellin omistaja han on... Ja mina olen tosi VIP, kun olen hanen vieraansa. Se on oikeastaan ihan kummallista. Tanaan tuolla kierroksella minulla oli kolme seuralaista, kuski, opas ja kolmas jonka funktiosta en ole varma. Ja pariin paikkaan, johon oli oikeasti sisaanpaasymaksu, paasimme ilmaiseksi mainitsemalla kenen vieras mina olen. Se on muuten vahan outoa... Mutta, ainakin minusta pidetaan hyvaa huolta. Ja siis tuo hotelli jossa majoitun, on hanen omistamansa, joten en siitakaan maksa mitaan (paitsi jonkun rekisteroitymismaksun, joka peritaan ulkkareilta..)

Soin muuten eilen varmaan parhaan aterian, mita olen taalla syonyt, onion dosa! Se oli niin unishyvaa! Ja soin sen muuten paikassa, jossa oli autoontarjoilu(!)

Ok. Kohta taman paivan seuralaiseni tulevat hakemaan minua, joten jatkan juttua myohemmin. Taas saattaa vierahtaa jokunen paiva, koska minulla on ainakin loppuviikko niin taynna ohjelmaa, etten ehdi nettiin. Varsinkaan, kun sita ei ole ihan yhta lahella kaytossa kun tahan asti..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti